Autismevenlig ferie

Når man har børn med autisme, så skal hverdagen helst være meget struktureret og forudsigelig. Det kan være svært at overholde i ferierne. Derfor er forberedelse, struktur og planlægning ekstra vigtigt.

Jeg vil her på siden vise hvordan jeg gør, når ferien skal planlægges, og hvordan jeg laver skemaer og struktur til børnene under ferien.


TUR TIL LONDON

Først vores tur til London, som min mand og jeg var på med vores søn med autisme, da han var 12 år gammel.

Når vi er i London, så plejer vi at bo i Paddington området, og vi har fundet ud af at især hotellerne på Norfolk Square er meget rolige, da de ligger ud til et grønt område, og man derfor ikke kan høre så meget larm fra gaden.

Jeg starter altid med at finde ud af hvad vi gerne vil se og opleve på ferien. For at gøre det overskueligt og visuelt for barnet, så laver jeg et A4 ark for hver seværdighed/aktivitet. Der er en kort beskrivelse af seværdigheden/aktiviteten og så billeder fra stedet.

Her fx fra Camden Town i London. Det er et sted med rigtig mange indtryk, så derfor er det vigtigt at det også bliver beskrevet, så barnet kan vælge til eller fra, og så han/hun er forberedt på al larmen fx, og kan tage forholdsregler med støjreducerende headset, hvis det er nødvendigt.


Her et ex fra St James Park i London

Vores søn er meget god til at finde rundt og har en rigtig god rumlig forståelse. Derfor printer jeg altid kort ud, hvis det er muligt.

Kort over St James Park.

Når vi så har fundet ud af, hvilke ting vi gerne vil se og opleve på turen, så kommer tiden til at planlægge. På London turen havde min mand og jeg kun ét barn med, så der var det nemt at tage masser af hensyn til ham. På vores fælles familieture, er der ofte lidt større udfordringer for at tage hensyn til alle ;)

Vores ugeplan for Londonturen kom til at se sådan her ud:

Ugeplanen er gerne klar 3-4 uger før ferien, så den kan hænge fremme og kan gennemgås flere gange inden vi skal af sted.

For Londonturens vedkommende havde jeg lavet en mappe over hele turen, hvor hver dag var struktureret og hver aktivitet var beskrevet med de ovenstående A4 papirer.




Det var første gang vores søn skulle flyve, så derfor skulle han også forberedes på hvordan tingene foregår i en lufthavn. Jeg havde bl.a. printet en seddel med de ting, man skal ha op til sikkerhedstjek.


Og så et kort over lufthavnen: 

Her er oversigten over vores 2. dag i London.


Vi rejste til og fra Gatwick lufthavn, som har gjort en stor indsats for at gøre det nemmere for folk med autisme og andre handicap at komme helskindet igennem lufthavnen.





VORES SOMMERFERIER I SYDFRANKRIG


Planlægning af sommerferien starter som regel med at vi finder et hus, som vi gerne vil leje. Vi har gennem årene været i forskellige områder af Sydfrankrig. Vi kigger efter et hus, der som de vigtigste søgekriterier har egen pool, internet, opvaskemaskine og vaskemaskine, og så skal det ligge uforstyrret på landet. Efterhånden er vi kun af sted med 3 børn, så vi skal ha mindst 3 soveværelser, da vores søn har brug for at sove for sig selv.

Når vi så har fundet et hus, så kigger jeg efter hvad der er at se og lave i nærheden. Jeg finder nogen muligheder og laver A4 papirer om dem, som her:



Derefter kigger hvert familiemedlem på sedlerne og lægger dem i rækkefølge efter hvad de helst vil se. Når vi så har fundet frem til de ting, som flest gerne vil se, så skal ugerne planlægges.

De hensyn jeg tænker over, når jeg planlægger en ferie er fx:
- vi skal ikke lave for meget første dag efter ankomst, da børnene er trætte efter rejsen
- vi laver som regel kun noget enten formiddag eller eftermiddag. Heldagsture går ikke.
- nogen akviteter kræver mere end andre, og hvis vi har haft en krævende aktivitet en dag, så har vi efterfølgende en hjemmedag, så batterierne kan blive ladet op igen

De to ugers ferie i 2017 kom til at se sådan her ud:

(Her blev turen til Nîmes dog aflyst, da ingen brændte for det, da det kom til stykket)


Ugeplanerne hænger på køleskabet i 3-4 uger inden feriens start, og bliver gennemgået et par gange inden afrejse.

Jeg laver også altid en seddel over feriehuset, for at forberede ungerne bedst muligt på hvor vi skal bo. Derudover er vi inde på udlejningsstedet og se billeder og læse om huset.


For hver af de valgte aktiviteter/seværdigheder er der lavet en A4 side, men derudover så laver jeg forberedelse ud fra de 10 H'er 

Jeg plukker de H'er ud, som er relevante, og laver en seddel med svar på hvert spørgsmål. Noget af det, som jeg oplever virker rigtig godt ved de 10 H'er (bortset fra det rent forberedende i dem) er at man kan få skrevet ned hvorfor man har valgt at lave aktiviteten. Det giver en god forståelse for børnene, hvis de fx ikke selv har så meget lyst til det, at andre i familien bliver glade, hvis vi gør det her.





Ingen kommentarer: