tirsdag den 14. december 2010

14. december

I weekenden fik vi bag julekager. Der er to slags, som vi altid bager. Det er vanilledrømme, som jeg godt kan li, og pebernødder som de andre godt kan li. De andre kan nu også godt li vanilledrømmene ;) Men jeg har aldrig været den store fan af pebernødder.

I år brugte vi en anden opskrift på pebernødder, og faktisk så synes jeg de er ok :)


I får også lige opskrifterne... kan jo være nogen ville prøve.

Vanilledrømme

Ingredienser:
200 gram smør
150 gram sukker
2 tsk vanillesukker eller korn af 1/2 stang vanille
1/2 tsk hjortetakssalt
250 gram hvedemel

Tilberedning:
Alle ingredienser æltes sammen. Det kan anbefales at tage smørret ud af køleskabet i god tid. Så er det nemmere at ælte sammen. Dejen rulles i små kugler, der trykkes med en gaffel. Bages ved 200 grader i 8-10 minutter.


Oldermors pebernødder

Ingredienser:
125 gram smør
125 gram sukker
275 gram mel
1 æg
1 tsk natron
1/2 tsk ingefær
3/4 tsk kardemomme
1/2 tsk kanel
1/4 tsk peber

Tilberedning:
Smør og sukker røres sammen. De øvrige ingredienser blandes i. Dejen rulles til tynde pølser, der skæres i skiver og rulles til pebernødder. Bages ved 200 grader i 8-10 minutter.

2 kommentarer:

Annette / aka sagde ...

Ih hvor sjovt. De kager bagte min mor, da jeg var lille.
Hos os hed de gaffelkager, og jeg har godt nok lavet mange gaffelaftryk. Det er rigtig godt børnearbejde....

Hav en dejlig 14. december.

Karina Beck sagde ...

Uhmm.. det ser godt ud! Sidder næsten her og savler.