søndag den 19. december 2010

Opskrift på "kunstig marcipan"

Til Anette og andre der kunne være interesserede :)

Ingredienser:
60 g margarine
75 g mel
1 dl vand
2 tsk mandelessens
ca 500 g flormelis

Fremgangsmåde:
Lav en opbagning af margarine, mel og vand. Det skal være over varmen til det er blevet til en fast masse. Derefter skal det i køleskabet til det er blevet helt koldt. Jeg plejer at lave det aftenen før.

Så skal man ælte ca 500 g flormelis og 2 tsk mandelessens i. Det er altid smart at ha ekstra flormelis ved hånden, især når man putter frugtfarve i, så det ikke bliver for klistret.

7 kommentarer:

Annette / aka sagde ...

Tusind tak skal du have. Du er godt nok hurtig.

Jeg er ret sikker på, at det er den her opskrift min mor brugte. Jeg husker godt opbagningen, nu jeg hører det. Og mandelessensen er jeg sikker på.
Det er virkelig sjovt det her.
Mon ikke det har været opfundet pga prisen. Rigtig marcipan var vel ret dyrt. Og er det jo stadigt, hvis det er til børneleg ! Det er jo herligt at få lov at lege med alle de farvede klumper.
Tak skal du have. Den er røget i arkiv her.

Heidi sagde ...

uhmmm det lyder som en opskrift der lige skal i gemmeren - tak for den :)

Anne Thormose sagde ...

Det kunne da godt være, at vi skulle prøve opskriften på den kunstige marcipan. Pigerne spurgte faktisk i går om, hvornår vi skulle lave konfekt....

Anonym sagde ...

Det er jo en opskrift fra krigens tid, da man ikke kunne komme i nærheden af mandler.

Anonym sagde ...

Tusind tak for opskriften det er den min mormor altid brugte til os børn da marcipan var meget dyr. Mange brugte også percipan da det var en billigere udgave af marcipan da jeg var barn .

Anonym sagde ...

dette var netop denne måde vi lavede vores borgmestermasse vi brugte som indlæg i vores wienerbrød da jeg var i lære som bager i Nyboder bageri hvor jeg var i lære fra 1966, - 1970; det var dengang vi lavede rigtig godt brød hvor vi ikke kendte alle de forskellige tilsætninger som mange bagerier bruger i dag, ikke at foragte at der findes nogen gode bagere af de få der er tilbage der laver godt brød! Hilsen: Johnny. den gamle håndværksbager: Nyboder Bageri; Med to gamle rigtige sten ovne, ( 30 plader i hver

Anonym sagde ...

Hvis man vil ‘strække’ marcipanen til jul, kan man tage halvt af hvert og blande. Det gøres nemt med en blender og evt. lidt æggehvide.